فرش فرش .

فرش

انواع طرح های فرش ایرانی

فرش ایرانی با قدمتی دیرینه که به دوران هخامنشی باز می گردد در سراسر جهان شهرت دارد و بخش قابل توجهی از بازار فرش جهانی به فرش دستباف و ماشینی ایرانی تعلق دارد .


قالی ایرانی به دلیل نقشه های بسیار خاص و رنگ هایی که در آن به کار می رود متفاوت از فرش های کشور های دیگر است و می توان گفت ایران در زمینه فرش بافی دارای سبکی خاص و منحصر به فرد است .


طرح های به کار رفته در فرش ایرانی عبارتند از طرح اسلیمی ، شاه عباسی ، اقتباسی ، شکارگاهی ، افشان ، بته ای ، ترکمن ، درختی ، گلدانی ، محرابی ، تلفیقی ، محرمات ، آثار باستانی و ابنیه اسلامی ، ترکمن ، خشتی ، ایلی و عشایری ، هندسی ، ماهی درهم ، گل فرنگ .
این طرح ها در ابتدا در فرش های دستباف به کار می رفتند که با ظهور فرش های ماشینی در آن ها هم به کار گرفته شدند .


در فرش های ماشینی امروزی همان طرح های گذشته وجود دارد اما با ایجاد سلیقه های جدید و تغییر سبک زندگی ، طرح و نقشه های نوینی در فرش های ماشینی ظاهر شده است که عبارتند از طرح ترک و فانتزی و مدرن .


انواع طرح های فرش ایرانی


اکنون بعضی از طرح های رایج فرش ایرانی را توضیح می دهیم :


طرح آثار باستانی و ابنیه اسلامی : برای بافت این طرح از فرش های ایرانی از نقاشی و کاشی کاری های عمارت و بنا های تاریخی ایده گرفته شده است . مسجد امام و شیخ لطف الله اصفهان ، تخت جمشید شیراز و طاق بستان کرمانشاه از جمله این بنا ها هستند .

طرح اسلیمی : در فرش با چنین طرحی نقش و نگار ها به صورت تکرار شونده و منظم قرار گرفته اند و شامل طرح هایی مانند اسلیمی بندی ، اسلیمی افشان و غیره است .


طرح شاه عباسی : این طرح به دلیل استفاده از گلی با نام شاه عباسی با این عنوان شهرت یافته است و خود شامل چند طرح از جمله شاه عباسی افشان ، شاه عباسی لچک ترنج و شاه عباسی درختی است .


طرح افشان : در این طرح ، نقشه و گل ها به صورت پیوسته استفاده نشده است و دارای طرح هایی هستند که به صورت جدا از هم و منظم قرار گرفته اند . نقشه های این طرح عبارتند از افشان دست گل ، افشان شاخه پیچ و افشان اسلیمی .


طرح خشتی : به این طرح ؛ قابی هم گفته می شود که در آن انواع اشکال هندسی مانند لوزی و مربع استفاده شده اند . در این اشکال نقش گل و بته و دسته گل هایی ایجاد شده است .

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ساعت: ۰۳:۱۴:۱۶ توسط:مهدی روزبهانی موضوع: نظرات (0)